Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tyranie čísel při řízení byznysu

30. 06. 2017 18:00:08
Stalo se vám už někdy, že jste se ve firmě dostali do stavu “paralysis by analysis”, česky asi “paralýza analýzou”? Co jste udělali? Jak se vypořádat se situací, kdy máte pocit, že čísla a různé údaje ovládly firmu?

A její management se nerozhoduje, jen čeká na další a další analýzy? Čísla jsou pro řízení byznysu rozhodně velmi důležitá, ale je potřeba dát pozor, která čísla a jak často sledujeme, a také kdy je potřeba se rozhodnout na základě dostupných informací a nečekat na nějaké další, nové, protože jinak budeme čekat navždy. O těchto manažerských dilematech, která všichni pravidelně zažíváme (nejenom v práci, ale často i doma ;), je dnešní článek od Dana.

Nejdříve několik případů z praxe, určitě některé poznáte...

1. Šéf mikromanažer - analytik:

který na všechna i nejbanálnější rozhodnutí potřebuje 20+ stránkovou analýzu obsahující nejlépe barevné grafy a potvrzení od tří různých agentur na výzkum trhu (dobrý byznys pro ně!).

2. Firma, která sleduje úplně všechno:

podíly na trhu v různých i úplně bezvýznamných segmentech a ještě k tomu týdně, alokace nákladů podle složitých klíčů, které se stále mění, roční rozpočet a k němu týdenní předpovědi (všem známé “forecasty”) prodejů a porovnávání všeho se vším... přidejte si sami nějaký nesmyslný údaj, který sledujete ve vaší firmě. Nikdo pak nemá čas pořádně analyzovat neustávající tok dat a už vůbec ne se zamyslet, co tato čísla znamenají pro naši strategii. Podkategorií této je ještě situace, kdy než stačíme řádně prozkoumat všechna čísla, už jsou zastaralá a nikdo se jimi nehodlá zabývat.

3. Lokální přístup se nepotkává s globální strategií:

při kterém firma na českém trhu provádí rozsáhlé studie chování spotřebitelů: jak se myjí, co jí k snídani, v kolik hodin chodí na záchod, kdo v rodině rozhoduje o nákupu papírových ubrousků atd. Naše milá “hypotetická” firma a její marketingové oddělení tedy zjistí všechno o svých zákaznících, aby pak strategie inovací přicházela z centrály v Americe (kde několik lidí už slyšelo o místě zvaném Česká republika - Jágr a Havel :) bez možnosti ovlivnit marketingový mix lokálně. Nebo reklama se natáčí pro britský trh a pak dabuje do češtiny... Nic proti globálním strategiím, ale pak jsou nějaké velké studie vyhozené peníze.

4. Informační systém firmy produkuje několik různých hodnot jednoho údaje:

například profitabilita výrobku se významně liší podle toho, které oddělení se do počítače podívá. Tato zapeklitá situace nastává podle mých zkušeností zejména po zavedení jednoho nejmenovaného, ale velmi slavného firemního informačního systému... Pak ovšem nikdo nevěří žádným číslům a firma se dostává do jednoho ze dvou stavů: buď již zmíněná paralýza analýzou nebo (v lepším případě) rozhodování podle intuice vedení - pak záleží, jak dobrou intuici a zkušenosti naše vedení má.

Určitě bychom mohli najít další podobné - jak to vypadá s analýzou různých dat ve vaší firmě? Napište mi do komentářů, ať se dozvíme něco nového a rovnou se tak můžete o své zkušenosti podělit s ostatními čtenáři.

Aby nevznikl dojem, že úplně odsuzuji analýzu dat pro řízení firmy - právě naopak, myslím si, že sledovat čísla a rozumět jim je jedna ze základních činností úspěšných manažerů. Je potřeba rozhodnout, které údaje budeme sledovat jak často a na jakých úrovních řízení firmy a pak vytvořit nějaké standardní reporty, které budou k dispozici na kliknutí myši nebo rovnou v tabletu. Dále je potřeba pravidelně (třeba jednou za čtvrtletí) si sednout a prodiskutovat, jestli jsou informace dostatečné nebo zda některé nejsou zbytečné a reporty upravit. Hlavně se vyvarovat tzv. “salámové metody”, kdy různí lidé odkrajují postupně kolečka, v tomto případě naopak přidávají sledovaná data a reporty, jak je napadne a brzy máme štos papírů (nebo excelů), které nikdo nečte...

Vtipná historka ze společnosti, pro kterou pracuji

Globální schůze vedení, top 40 lidí ve firmě na “výjezdním” zasedání jednou za rok, kde diskutujeme různé zásadní věci, jak jinak. Situace a výsledky tento rok, plán na příští, klíčové inovace, spolupráce mezi jednotlivými divizemi, hodnota firmy na trhu atd. Když přijdou na řadu čísla, náš CFO používá tzv. semafor pro komentování výsledků (červená problém, oranžová jakž takž, zelená ok - dalo by se považovat za obvyklý způsob). Uprostřed věty o profitu naší americké divize jej ovšem zarazí náš CEO se zásadním nápadem: kompletní semafor je podle něj přežitek, budˇ jde vše podle plánu (zelená) nebo ne (červená). Zrušme oranžovou. Zavládlo ticho. Někteří kolegové čtou emaily, takže neposlouchají, jiní vždy souhlasí s CEO, takže jsou zticha, a někteří z nás nevěří svým uším. CFO rozumně vyčkává bez komentáře, čeká, jak se situace vyvine (má spoustu zkušeností). Nakonec se přece najde černá ovce - zvedá ruku šéf vývoje a říká, že pro jeho divizi určitě musí používat původní semafor, aby věděl, v jakém stavu jsou jednotlivé projekty. To si pěkně naběhl! Diskuse, která následovala určitě nepatří do zlatého fondu managementu... nejdůležitější lidé ve firmě tráví čas patnácti minutovým rozhovorem o barvách na semaforu. Výsledek, jak jinak, zrušili jsme oranžovou. Finanční oddělení musí předělat reporty na celém světě. Na profit americké divize nedošla řada. Tady vidíte, přátelé, krásný příklad z praxe o tom, jak je možné se zabývat hloupostmi a nevidět pro ně důležitá čísla.

Stát nebo se hýbat?

Zajímavý článek o tom, jak předejít nebo vyřešit tyto situace napsal na webu Forbes Jeff Boss, bývalý příslušník speciálních jednotek. Například uvádí, že pod palbou je lepší jít jakýmkoliv směrem, než zůstat na místě. Tady bych rád dodal, že nesmíte stát v mlze na hřebeni Anapurny, ale kdo by se tam vydával s celou firmou, že?

Skvělé čtení na naše téma je také bajka z Ezopovy sbírky “O lišce a kočce”, která ovšem v českém prostředí není moc známá. Příběh popisuje setkání těchto roztomilých zvířátek a jejich rozhovor o tom, kolik různých triků a lstí každé z nich ovládá. Kočka skromně přizná, že umí jen jedno - vylézt na strom. Liška se vychloubá, že umí sto různých umění, která jí jistě vždy zachrání. Když se přiřítí lovci se psi, kočka skočí na strom a je v pohodě. Liška běží a běží a tak dlouho přemýšlí, kterou dovednost použít, až jí psi chytí a zadáví... Asi tak. Lepší vědět jednu věc pořádně, než sto, které neumíme použít.

Suma sumárum - čísla při řízení firmy určitě sledujme a dobře si rozmysleme, která opravdu potřebujeme a proč, jak často a kdo za ně zodpovídá. Pokud komplexitu sledovaných údajů rozvineme do nevídaných rozměrů (pod heslem: “vždyť přece musíme mít KPI na všechno”), s velkou pravděpodobností se nám stane, že pod závalem dat přestaneme tušit kde je sever. Pak už zbývá jen poslechnout si Svěrákovu a Smoljakovu hru “Dobytí severního pólu” (nebo že by ji napsal Jára Cimrman?), zasmát se, druhý den osekat sledovaná data o 50% a znovu najít správný směr.

Autor: Dan Frolec | pátek 30.6.2017 18:00 | karma článku: 10.10 | přečteno: 183x

Další články blogera

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 16.02 | Přečteno: 685 | Diskuse

Jan Ferenc

Mzda a výdělek řidičů

Mzdy řidičů mezinárodní kamionové dopravy jsou oblíbeným debatním tématem. Trvá to něco přes dva roky, od doby, kdy některé západoevropské země s Francií v čele začaly kušnit, že čeští řidiči vydělávají málo.

22.9.2017 v 21:03 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 456 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zelení: Prý přijdou apokalyptické davy nezaměstnaných

Taky patříte k těm, kdo na poslední chvíli žhaví mozkové závity a ne a ne se rozhodnout, které straně to tam zhruba za měsíc hodit? Možná jste se tak jako řada jiných rozhodli, že s velkými stranami už nechce mít nic společného.

22.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 43.61 | Přečteno: 6253 | Diskuse

Eva Kislingerová

Z pohledu ekonoma postrádá fotbal logiku!

Jsem si jista, že v životě existují důležitější věci, než je fotbal. Přesto není sporu o tom, že minulý týden byl pro mnoho Pražanů ve znamení derby, ve kterém nakonec Slavia porazila Spartu 2:0.

21.9.2017 v 22:16 | Karma článku: 12.95 | Přečteno: 382 | Diskuse

Petr Šindelář

Dostane další česká vláda odvahu zrušit zbytečná ministerstva?

Strany a hnutí voličům právě nyní naplno namlouvají, jak po nástupu do vlády budou vše ohromně zjednodušovat, srdnatě šetřit, zápasit s byrokracií a některé si dokonce pohrávají i s nápadem, že zruší nefunkční ministerstva...

21.9.2017 v 9:52 | Karma článku: 17.55 | Přečteno: 319 | Diskuse
Počet článků 1 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 183

Dan pracuje už více než 20 let v managementu mezinárodních firem po celém světě. Spolu s dalšími dvěmi štíry založil web www.tristiri.cz, kde píše o svých zkušenostech z byznysu.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.